20-01-2026,Od: Renata
Dzień dobry,
Poszukuje gitary do nauki.
Jestem zupełnym świeżakiem, więc chciałabym, aby instrument ułatwiał naukę:-).
Cel- tylko granie w domu
Rozmiar- jestem raczej niska- 1,6m
Cena- wersja budżetowa, ale w miarę trwała.
Oglądałam gitary używane- ale zupełnie nie znam się na tym, więc wolę nie ryzykować:-).
Brzmienie- trudno się wypowiadać- raczej spokojne
Proszę o rekomendację:-).
21-01-2026,Od: Jarek
Dzień dobry, Trzeba zdecydować czy to ma być gitara klasyczna na którą zakłada się zawsze struny nylonowe, czy gitara akustyczna ze strunami metalowymi. Klasyczna ma cieplejszy, łagodniejszy dźwięk, a akustyczna bardziej rockowy, metaliczny i dłuższe wybrzmiewanie. Wydaje się bardziej dźwięczna. Można posłuchać na YT czym się różnią. Z pewnością do klimatów hiszpańskich, flamenco, Paco de Lucia, Bach, Tarrega, Kaczmarski bardziej pasuje gitara klasyczna. Jest wiele ciekawych technik gry palcami. Do rockowych klimatów, blues, folk, lepsza będzie akustyczna. Jeśli natomiast będzie to tylko prosty akompaniament akordowy do śpiewania, to i jedna i druga sprawdzi się dobrze, w cieplejszych klimatach klasyczna, w ostrzejszych, metalicznych akustyczna. Brzmienie spokojnie - klasyczna.
Bardzo dobrym wyborem z klasycznych jest Pengano Z1 za 599 zł. Natomiast akustyczne są zwykle duże i kanciaste, więc dla osoby niższej najlepiej będzie wybrać tą pierwszą pozycję z akustyków za 460 zł.
Z używanymi trzeba uważać, bo wiele jest zużytych lub rozeschniętych ze zniekształconą geometrią. Prawie zawsze wymagają dodatkowych prac aby grało się przyjemnie. Doprowadzenie takiej gitary do ładu to może być dodatkowy koszt 200-300 zł, ale można też trafić na minę zupełnie nienaprawialną. Jeśli używana, to koniecznie wcześniej przegląd u lutnika. Podobnie jak z używanymi autami.
21-01-2026,Od: Renata
Dziękuję pięknie za odpowiedź i wyjaśnienie.
Zdecydowałam Się na HB CG45
Jakie elementy muszę dokupić, aby gitara pozostała w dobrej kondycji
Miłego dnia:-)